Hittan tábor Mátraszentimrén

Augusztus 3. (hétfő)

Zuhogó esőben indultunk el Füzesabonyból, de ez nem vette el kedvünket. Mire Gyöngyösre értünk szép kiránduló időnk lett, így első úticélunk az Állatkert lett.

Láttunk házi és vadon élő állatokat, de a gyerekek kedvencei a tevék és az állatsimogatóban lévő nyuszik voltak. Amíg a diákjaink önfeledten játszottak a játszótéren, addig az Állatkert üzemeltetőitől mindenki kapott egy csokit ajándékba.

Az állatkert megtekintése után Sástóra buszoztunk. Szépen felújították a csónakázó tavat, a szigeteket, a kilátót és környezetüket. Kis fahídon átsétálva értük el az 50m magas acél kilátótornyot, amely olajfúró toronyként szolgált a Szeged melletti Algyőn. A legbátrabbak 285 csigalépcső megtétele után csodálatos panorámában gyönyörködhettek. Ezután szabad program keretében a gyerekek a bazársoron vásárolhattak.

Utunk innen Kékestetőre vezetett. Fotózkodtunk az ország legmagasabb pontját jelölő kőnél, majd fellifteztünk a 178m magas kilátóként is funkcionáló TV-toronyba. Kicsit párás volt az idő, de szép kilátás tárult elénk. A tájékozódást a korláton lévő táblácskák segítették. A gyerekek felfedezték Mátraszentimre nevét, így rálátásunk volt, hogy merre megyünk tovább.

A hegyi út kanyargós volt, már mindenki nagyon várta, hogy megérkezzünk. A szállásunk Bagolyirtáson, egy fenyőerdő közepén, ízlésesen felújított Stella katolikus üdülőben volt. A szobák elfoglalása után bőséges vacsorát kaptunk. Az étkezés előtti és utáni imát közösen imádkoztuk. Este az udvaron lévő nyitott teraszon ismerkedős játékokkal töltöttük el az est hátralévő részét a takarodóig. Őrangyalos játékot indítottunk. Egymás nevét kihúzva, észrevétlenül segítenünk kell a másikat a tábor végéig. Táborzáráskor pedig megpróbáljuk kitalálni, hogy kinek ki volt az őrangyala, a titkos barátja.

Augusztus 4. (kedd)

A reggeli és a szobák rendberakása után ifjúsági hittanos énekeket tanultunk szállodánk kápolnájában. Majd szentmisén vettünk részt, ahol ministránsok és felolvasók segítették Péter atyát.

A szentmisét követően a délelőtt további része is a táborban zajlott. A nyitott teraszon a gyerekek megismerkedtek a rózsafüzérrel és imádságaival. Négy csoportban, sógyurmából, közös elképzelés alapján a rózsafüzér darabjait kellet megformázniuk, s hagyni száradni péntekig.

Ebédig volt még idő és egy rövid sétát tettünk a tábor mögötti lombos erdőben, a holnapi számháború helyszínét feltérképezve.

Ebéd után indultunk a 8km hosszú „Zarándok körtúránkra”. Bagolyirtásról a Fallóskúti Mária kápolnához gyalogoltunk, amely ma már országosan ismert búcsújáró hely. Megnéztük a szabadtéri oltárt, a Mária szobrot, a Béke királynője templomot és ittunk a gyógyító erejű forrás vizéből. A templomban elimádkoztunk 1 tized rózsafüzért, majd útnak indultunk.

Túránk Mátraszentimrére vezetett, ahol megtekintettük a szlovák tájházat, a mátraszentimrei templomot, s a település névadójának Szent Imre mellszobrát. Szabad programként megrohamoztuk a falucska egyetlen ABC-jét. Hazafelé a zöld jelzésen túráztunk Bagolyirtásig. A túra után a társaság egyik fele focizott, pingpongozott, csocsózott Péter atyával, míg a többiek társasoztak, tollasoztak vagy a játszótéren játszottak.
A vacsora után Luxor játékban vettek rész a gyerekek. A szerencseszámok kihúzását óriási ováció fogadta.

Az este játékos sportvetélkedővel folytatódott, ahol megint négy csapatban ügyeskedhettek a gyerekek.

Augusztus 5. (szerda)

A reggeli és a szobák ellenőrzése után ifjúsági hittanos énekeket tanultunk az udvari nyitott teraszon, mivel a gyerekek éltek a gyónási lehetőséggel a kápolnában. A szentmisén egyre több diák vállalt szolgálatot.

A szentmise után sor került a várva várt számháborúra a szállásunk mögötti erdőben. A gyerekeket két csapatra osztottuk, akik haditervet dolgoztak ki, majd kezdődött a játék. Csak úgy „röpködtek” a számok; nagyon élvezték a játékot a gyerekek! A második és harmadik fordulóban nehezítettük a játékot, mivel az elrejtett zászlót is meg kellett az ellenfélnek találnia.

Ebéd utáni túrának célpontja a piszkéstetői csillagvizsgáló volt, oda-vissza 8km. Mátraszentimrén utolért minket egy zápor, ezért a Szlovák csárdába menekültünk. Pár perc múlva elállt az eső és folytattuk utunkat. A Bőgős-réttől jó kis emelkedő következett sziklás, köves terepen, közben pedig szemelt az eső, de a lombok védtek minket. Az obszervatóriumban folyó munkát ismertette nekünk egy csillagász, és bemutatta két nagyobb távcsövüket is. A látogatás végére az eső is elállt és úgy döntöttünk, hogy a csúszós, sziklás erdei ösvény helyett a biztonságosabb, de hosszabb utat választjuk hazafelé.

Vacsora után az alábbi szabad programok közül válogathattak a gyerekek: vagy sportoltak, vagy kézműveskedtek (homokkép, fröccsölős kép készítése).

Este 20 órakor megint csapatverseny következett, ACTIVITY 4 csoportban. A gyerekek ügyesen mutogattak, körülírtak kifejezéseket, a rajzolás már nehezebben felismerhető volt. Legjobban a nyílt köröket élvezték, mert pontokat rabolhattak egymástól.

Augusztus 6. (csütörtök)

A mai nap fő programja Pásztón a strandolás volt. A strand előtt jutott idő egy kis „rókavadászatra” is. A tábor mögötti erdőben elrejtettünk kis képeket (240db), melyeken nyúl, róka és szarvas rajza volt. A cél a legtöbb kép gyűjtése, de az meglepetés volt, hogy milyen rajzot találtak a gyerekek. A nyúl 2 pontot a róka 3-rom pontot a szarvas 5 pontot ért.

12:10-kor indultunk Pásztóra, csak mi utaztunk a buszon, így kényelmesen elfértünk. A strand szép környezetben, felújítva három medencével várta, hogy kis csapatunk birtokba vegye. Akik nem tudtak úszni, ők a kör alakú csúszdás medencében pancsolhattak Mónika néni felügyelete alatt. Az 1,3-tól 1,5 m mély medencében a közepesen úszók és a melegebb vizet kedvelők voltak Péter atyával. 2,2 m mély hidegebb vizű úszómedencét a legjobb úszók vették birtokukba Ica néni és Edit néni felügyelete alatt. Volt itt önfeledt hancúrozás, vízi pisztolyozás, labdázás és ugrálás a medence széléről. Pihenésképpen a büféket rohamozták meg a gyerekek, illetve a hideg vacsora csomagjaikat fogyasztották el. Este 20:00-kor indult a buszunk Pásztóról. Várakozás közben diákjaink mindenkinek integettek, köszöntek és éljeneztek, ha valaki visszaintegetett vagy dudált nekik.

Már besötétedett mire Bagolyirtásra értünk. Ezután következett az éjszakai túra, ahol elemlámpákkal felszerelkezve próbára tehették bátorságukat a gyerekek. A legbátrabbakkal még egy kört sétáltunk az éjszakában.

Augusztus 7.  (péntek)

Az ébredés lassan indult, de a reggeli, a szobaellenőrzés, az énektanulás, a mise már a megszokott rendben folyt. Délelőtt kézműves foglalkozás keretében a csoportok kifestették, majd összeállították a rózsafüzéreiket. Közben a pavilonban minden táborlakó kéznyomát megörökítettük.

Ebéd után 10 km-es túrára indultunk: Bagolyirtás – Mátraszentimre – Három falu temploma – Mátraszentlászló – Vörös-kő-kilátó és vissza. Még Mátraszentimrére sem értünk be, az erdőben egy olyan zuhé kapott el bennünket, hogy hiába menekültünk a lombok alá, bőrig áztunk. A hegyről patakokban hömpölygött a víz, úgy döntöttünk, hogy visszafordulunk, de mire Bagolyirtásra értünk kisütött a nap. A gyerekeknek nem volt kedve újra kezdeni a túrát inkább megszárítkoztak és készültek az esti „Ki mit tud?”-ra. Vacsoráig próbáltak, zenét kerestek, kellékeket fabrikáltak,  az udvaron vagy a szobában.

Vacsora után minden gyerek név nélkül leadta a kis „hálacéduláját”, melyben az alábbi mondatot fejezték be: Hálát adok azért, hogy a tábor ideje alatt….. Az este fénypontja a „Ki mit tud?” volt. Aki szerepelt, jutalmul húzhatott egy zsákbamacskát, s még azon is derültünk, hogy kinek milyen ajándék jutott.

A táborzárás gyertyák fénye mellett történt (mivel tűzgyújtási tilalom volt az erdőben) és hittanos énekeket énekeltünk. Meglepő volt, hogy papír nélkül milyen jól emlékeztek a gyerekek a dalokra. Kihirdettük a tisztasági verseny eredményét is:

Az őrangyalos játék végéhez érve sokan kitalálták ki volt az ő titkos barátjuk. Jó lenne, ha nem csak játékból hanem igazi barátként is jobban oda tudnánk figyelni egymásra az iskolában. Az est hátralevő részében közösségi játékokat játszottunk a nyitott teraszon.

Augusztus 8. (szombat)

A reggeli után mindenki pakolt a bőröndjébe és rendet rakott a saját szobájában. A délelőttbe belefért még egy rövid séta Mátrakeresztes felé. A Pelyhes-tetőre mentünk fel, ahol gyönyörű kilátás tárult a Felső-Mátrára.

Ebéd után elköszöntünk a vendéglátóinktól és Gyöngyös felé utaztunk. A belvárosban kívülről körbejártuk a Szent Bertalan templomot, majd a Szent Korona-házba sétáltunk át, hogy megnézzük az ország második. leggazdagabb egyházi gyűjteményét. Innen a Mátra Múzeumba mentünk, ahol megtekintettük Orczy – kastélyban található vadászati kiállítást és a híres mammut csontvázat. Nagyon tetszett a gyerekeknek a Természettudományi Pavilon, ahol hazánk egyik legrangosabb gyűjteménye található az erdő szintjei szerint csoportosítva. Befejezésként Gyöngyösön fagyiztunk. A hazafelé úton voltak akik elaludtak, voltak akik „éledtek”. Mire a Füzesabony táblát megpillantották a gyerekek a „vissza – vissza!” szót skandálták. Jóleső érzéssel nyugtáztuk, hogy jól érezték magukat és még visszamennének.

Reméljük jövőre is összejön egy kis csapat és együtt nyaralhatunk!

Hálát adunk a Mennyei Atyánknak a táborban eltöltött napokért és az ott szerzett élményekért!