A 2024/2025. tanév rendje

A belügyminiszter 32/2024. (VIII. 8.) BM rendelete
a 2024/2025. tanév rendjéről
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés a), b), f ), p) és r) pontjában kapott felhatalmazás
alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 29. pontjában
meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed
a) – fenntartóra tekintet nélkül –
aa) az iskolákra,
ab) a kollégiumokra,
ac) a gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmények iskoláira és kollégiumaira,
továbbá a fejlesztő nevelést-oktatást végző iskolaként működő gyógypedagógiai, konduktív
pedagógiai nevelési-oktatási intézményekre,
ad) a többcélú köznevelési intézmények iskoláira és kollégiumaira [az aa)–ad) alpontban foglaltak
a továbbiakban együtt: nevelési-oktatási intézmény],
ae) az egységes gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai módszertani intézmények utazó
gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózataira,
b) az Oktatási Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal),
c) a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokra, a járási (fővárosi kerületi) hivatalokra,
d) a tankerületi központokra és a Klebelsberg Központra,
e) a tanulókra és az iskolákba jelentkezőkre,
f ) a pedagógusokra,
g) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítőkre, a műszaki, a kisegítő és az egyéb munkakört betöltőkre,
valamint
h) a tanulók és az iskolákba jelentkezők törvényes képviselőire.
2. A tanév, a tanítási év
2. § (1) A nevelési-oktatási intézményekben a munkát a tanév, ezen belül a tanítási év keretei között kell megszervezni.
(2) Ha e rendelet másképp nem rendelkezik, a 2024/2025. tanévben a tanítási év első tanítási napja
2024. szeptember 2. (hétfő) és utolsó tanítási napja 2025. június 20. (péntek). A tanítási napok száma – a gimnázium,
a szakgimnázium, a szakiskola és a készségfejlesztő iskola kivételével – valamennyi intézménytípusban
száznyolcvanhárom nap. A nappali oktatás munkarendje szerint működő szakgimnáziumban százhetvenkilenc,
a gimnáziumban, a szakiskolában és a készségfejlesztő iskolában száznyolcvan nap a tanítási napok száma.
(3) Az iskola utolsó, befejező évfolyamán, valamint a szakgimnázium tizenkettedik évfolyamán az utolsó tanítási nap
a) középfokú iskolákban 2025. április 30. (szerda),
b) a két évfolyamos részszakmára való felkészítést folytató szakiskolákban 2025. május 30. (péntek).
(4) A többcélú köznevelési intézmény technikumi intézményegységében a tizenkettedik évfolyamon a tanítási év
befejezésére a szakképzésért felelős miniszter által a 2024/2025. tanév szakképzésben alkalmazandó rendjéről
kiadott miniszteri rendeletet kell alkalmazni.
(5) A tanítási év lezárásának, a tanuló minősítésének, a magasabb évfolyamra lépésnek nem akadálya, ha az iskola
a rendkívüli tanítási szünet elrendelése miatt kieső tanítási napokat a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi
CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 30. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint nem tudja teljes egészében
pótolni. Az iskola indokolt esetben gondoskodik az elmaradt tananyag 2025/2026. tanítási évben történő
feldolgozásáról.
(6) A tanítási év lezárását követően az iskola – ha az iskola fenntartója azzal egyetért, és az ahhoz szükséges feltételeket
biztosítja – a tanulói részére pedagógiai program végrehajtásához nem kapcsolódó foglalkozásokat szervezhet,
amelyeken a részvételt a tanuló, kiskorú tanuló esetén a szülő az iskola igazgatójához benyújtott kérelemben
kezdeményezheti.
(7) A 2024/2025. évi közfoglalkoztatási programokkal összefüggő képzési programban felnőttoktatás keretében részt
vevő tanulók a 2024/2025. tanévre 2024. szeptember 1-jét követően is beiratkozhatnak.

(8) Az iskolai végzettséggel nem rendelkező, munkanélküli vagy inaktív személyek alapfokú végzettség megszerzését,
funkcionális analfabetizmus csökkentését, képzési vagy foglalkoztatási programokba történő bekapcsolódását célzó
projektben részt vevő, felnőttoktatás keretében tanulók a 2024/2025. tanévre 2024. szeptember 1-jét követően is
beiratkozhatnak.
3. § Az alapfokú művészeti iskolákban és a felnőttoktatásban a tanítási év első és utolsó napját – a tanítási év első és
utolsó hetének keretében – az igazgató határozza meg.
4. § (1) A tanítási év első féléve 2025. január 17-ig tart. Az iskolák 2025. január 24-ig értesítik a tanulókat, kiskorú tanuló
esetén a szülőket az első félévben elért tanulmányi eredményekről. A 3. §-ban meghatározott esetben az első félév
utolsó napját az igazgató állapítja meg. Az értesítést ettől a naptól számított öt munkanapon belül kell megküldeni.
(2) Az első félév és tanítási év utolsó napját, a középiskolában a május–júniusi szóbeli érettségi vizsgaidőszak
utolsó napját követő tizenöt napon belül az iskolák a nevelőtestületi értekezleten elvégzik a pedagógiai munka
elemzését, értékelését, hatékonyságának vizsgálatát. A nevelőtestületi értekezletről készített jegyzőkönyvet
tájékoztatás céljából meg kell küldeni a fenntartónak.
5. § A 2024/2025. tanévben a gimnázium, valamint a szakgimnázium 9–11. évfolyamán a nevelő-oktató munka
2025. május 5–9. között – az igazgató által meghatározott módon – tantermen kívüli, digitális munkarendben
szervezendő meg.
3. Tanítási szünet a tanítási évben, a tanítás nélküli munkanapok
6. § A tanítási évben – a tanítási napokon felül – a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai
célra az általános iskolában, a fejlesztő nevelést-oktatást végző iskolában és az alapfokú művészeti iskolában
négy, a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban, szakiskolában és készségfejlesztő iskolában
hét, a szakgimnáziumban nyolc, az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózatban négy munkanapot
tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből – az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat
kivételével – egy tanítás nélküli munkanap programjáról – a nevelőtestület véleményének kikérésével – az iskolai
diákönkormányzat jogosult dönteni, egy tanítás nélküli munkanap kizárólag pályaorientációs célra használható fel.
7. § (1) Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2024. október 25. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap
2024. november 4. (hétfő).
(2) A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2024. december 20. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap
2025. január 6. (hétfő).
(3) A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2025. április 16. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap
2025. április 28. (hétfő).
(4) Az iskola az (1)–(3) bekezdésben meghatározott szünetek mellett – a tanítási év kezdő és befejező napjának
változatlanul hagyásával – más időpontban is adhat a tanulóknak szünetet, valamint a szünetek kezdő és
befejező napját módosíthatja, ha – az Nkt. 30. § (2) és (3) bekezdésében meghatározottak megtartásával – heti
pihenőnapon tartott tanítási nappal ehhez a szükséges feltételeket megteremti.
(5) A nemzetiségi oktatásban részt vevő iskolák az (1)–(3) bekezdésben meghatározott időpontoktól eltérhetnek,
továbbá a (4) bekezdésben meghatározottak szerint a tanulók részére szünetet adhatnak, ha azt a nemzetiségi
hagyományok vagy az anyanemzet hagyományai indokolják.
(6) Az (1)–(5) bekezdésben szabályozott szünetek napjain, ha azok munkanapra esnek, az iskolák – szükség esetén –
gondoskodnak a tanulók felügyeletéről. A felügyelet megszervezéséről több iskola közösen is gondoskodhat.
4. Az általános iskolai beiratkozás és a középfokú iskolai, a kollégiumi felvételi eljárás, valamint
az Arany János Programokkal kapcsolatos feladatok lebonyolításának ütemezése
8. § Az Nkt. 50. § (7) bekezdése alapján az iskola első évfolyamára a tanköteles tanulókat 2025. április 10–11-én kell
beíratni.
9. § A középfokú iskolai, a kollégiumi felvételi eljárás, valamint az Arany János Programokkal kapcsolatos feladatok
lebonyolításának ütemezését a 2. melléklet tartalmazza.

5. A vizsgák rendje
10. § (1) Az érettségi vizsgákat az 1. mellékletben foglaltak szerint kell megtartani.
(2) Az alapfokú művészeti iskolákban a tanítási év utolsó három hetében lehet vizsgát szervezni. A vizsga időpontját
az iskola igazgatója határozza meg.
(3) A szakgimnáziumban és a szakiskolában a képesítő vizsgák időpontját a köznevelésért felelős miniszter
2024. szeptember utolsó munkanapjáig teszi közzé a Hivatal honlapján.
6. A témahetek és a témanap megszervezése
11. § (1) A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet] 7. § (4) bekezdése szerinti
projektoktatást lehetővé tevő témahetek és témanap időpontjai:
a) Magyar Diáksport Napja 2024. szeptember 27.,
b) „PÉNZ7” pénzügyi és vállalkozói témahét 2025. március 3–7. között,
c) Digitális Témahét 2025. március 24–28. között,
d) Fenntarthatósági Témahét 2025. április 7–11. között.
(2) A nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon részt vehet a témahetekhez, témanaphoz
kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, valamint egyéb
foglalkozásokat a témahét, témanap keretében megszervezheti.
7. Országos mérés, értékelés, szakmai ellenőrzés elrendelése
12. § (1) A tanév során az országos mérést az alábbi évfolyamokon és mérési területeken kell lebonyolítani:
a) 4. évfolyamon szövegértés és matematika egy mérési napon;
b) 5. évfolyamon szövegértés, matematika, digitális kultúra és történelem két mérési napon;
c) 6–11. évfolyamon szövegértés, matematika, digitális kultúra, történelem, természettudomány, idegen nyelv,
célnyelv három mérési napon.
(2) Az idegen nyelvi mérést az angol vagy német nyelvet első idegen nyelvként tanulók körében, a célnyelvi mérést
angol és német nyelvből kell lebonyolítani.
(3) Az iskolák az (1) bekezdésben meghatározott mérések előkészítéséhez 2025. február 28-ig a Hivatal informatikai
rendszerében rögzítik a szükséges tanulói adatokat és mérési csoportokat.
(4) Azok az iskolák, amelyekben a matematika tantárgyat az adott nemzetiség nyelvén oktatják, a (3) bekezdésben
szereplő adatszolgáltatás során egyénenként jelzik, hogy melyek azok a tanulók, akik számára a matematika
mérőeszközt a Hivatal a nemzetiség nyelvén biztosítsa. Ezek a tanulók a matematika mérést a nemzetiség nyelvén
teljesítik.
(5) Az (1) bekezdésben meghatározott méréseket az iskoláknak a Hivatal által meghatározott ütemezés szerint kell
lebonyolítaniuk. A mérésekre 2025. március 24. és 2025. május 30. között kerül sor.
(6) A méréseket a Hivatal által elkészített – és informatikai rendszerének közvetítésével az iskolák, tanulók számára
elérhetővé tett – digitális mérőeszközök alkalmazásával kell lebonyolítani.
(7) Az iskolák az (1) bekezdésben meghatározott mérések lezárásához kapcsolódó adatokat legkésőbb 2025. június 6-ig
küldik meg.
(8) A Hivatal az (1) bekezdés c) pontja szerinti matematika, szövegértés, természettudomány és nyelvi mérések előzetes
tanulói eredményeit 2025. június 13-ig küldi meg az iskoláknak.
(9) A nemzetközi mérési feladatokban az iskolák és tanulóik a Hivatal felkérése alapján vesznek részt.
(10) A tanuló eltérő ütemű fejlődéséből, fejlesztési szükségleteiből fakadó egyéni hátrányok csökkentése, továbbá
az alapkészségek sikeres megalapozása és kibontakoztatása érdekében az általános iskolák 2024. október 11-ig
felmérik azon első és második évfolyamos tanulóik körét, akiknél az óvodai jelzések vagy a tanév kezdete óta
szerzett tapasztalatok alapján az alapkészségek fejlesztését hangsúlyosabban kell a későbbiekben támogatni, és
ezért a pedagógus indokoltnak látja az azt elősegítő pedagógiai tevékenység megalapozásához a Diagnosztikus
fejlődésvizsgáló rendszer alkalmazását. Az általános iskolák 2024. október 22-ig jelentik a Hivatalnak az érintett
tanulók létszámát. Az e bekezdésben meghatározott vizsgálatokat az általános iskolák a kiválasztott tanulókkal
2024. december 6-ig elvégzik.

(11) Az általános iskolai feladatellátásban részt vevő nevelési-oktatási intézmények a nyolcadik évfolyamos tanulóik
számára – a felnőttoktatásban tanulók kivételével – 2024. szeptember 17. és 2024. október 9. között megszervezik
az Nkt. 80. § (1a) bekezdése alapján a pályaválasztást megalapozó kompetenciák vizsgálatát a Hivatal által
elkészített – és informatikai rendszerének közvetítésével az iskolák számára elérhetővé tett – digitális mérő – és
támogató eszközökkel, a Hivatal által kiadott eljárásrend alkalmazásával. A vizsgálat lebonyolításához kapcsolódó
adatokat az iskolák a Hivatal részére 2024. október 16-ig küldik meg.
(12) A 2024/2025. tanévben az Nkt. 80. § (9) bekezdése és a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 35. §
(5) bekezdése alapján, országos mérés, értékelés keretében a tanulók fizikai állapotának és edzettségének
vizsgálatát az iskolák – az 1–4. évfolyamon, valamint a felnőttoktatásban tanulók kivételével – a nappali rendszerű
iskolai oktatásban részt vevő tanulók esetében 2025. január 9. és 2025. május 9. között szervezik meg. A mérés
eredményeit az érintett iskolák 2025. június 20-ig töltik fel a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt rendszerbe.
13. § (1) 2025. január 6. és 2025. április 30. között szakmai ellenőrzés keretében a Hivatal az általa kiválasztott nevelésioktatási
intézményekben, az intézményi dokumentumokban megvizsgálja a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
49. §-ában foglalt vendégtanulói jogviszony létesítését és annak dokumentálását.
(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzésről készült jelentést a Hivatal 2025. augusztus 29-ig küldi meg a köznevelésért
felelős miniszter részére.

8. Záró rendelkezések

14. § Ez a rendelet 2024. szeptember 1-jén lép hatályba.
15. § Ez a rendelet 2026. június 1-jén hatályát veszti.