Esélyteremtés a köznevelésben
A kedvezményezett neve | Széchenyi István Katolikus Általános Iskola |
A projekt címe | Esélyteremtés a köznevelésben |
A szerződött támogatás összege | – |
A támogatás mértéke | 100% |
A projekt tartalmának bemutatása | – |
A projekt tervezett befejezési dátuma | 2020. június 30. |
A projekt azonosító száma | EFOP-3.1.7-16-2016-00001 |
Projekt bemutatása
Az EFOP-3.1.7-16-2016-00001 azonosító számú, „Esélyteremtés a köznevelésben” elnevezésű kiemelt projekt elsődleges célja a befogadó nevelés támogatása, a végzettség nélküli iskolaelhagyás és lemorzsolódás kezelésében történő részvétel, a hátrányos helyzetű tanulók oktatási és munkaerő-piaci esélyeinek növelése, társadalmi beilleszkedésének elősegítése és ezáltal a köznevelési rendszer méltányosságának, valamit a gazdaság versenyképességének növelése. Ennek érdekében a projekt megvalósításába bevont köznevelési intézmények Magyarország Alaptörvényével összhangban – illeszkedve a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényhez, az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény rendelkezéseihez, valamint a kiemelt projekt Megvalósíthatósági Tanulmányában szereplő stratégiákhoz[1] – átfogó fejlesztési tervet készítenek, amelyben intézkedések formájában határozzák meg a szükséges teendőket.
A Fejlesztési és az Intézkedési terv alapja az a komplex helyzetelemzés, amely kitér az iskola környezetét alkotó település gazdasági, kulturális, társadalmi hátterének, a lakosság iskolázottságának, az adott intézmény szervezeti struktúrájának, tárgyi és személyi eszközrendszerének bemutatására. Összefoglalja az iskola fenntartásának, működtetésének, feladatellátásának jogi és szervezeti kereteit. Részletesen foglalkozik az intézmény történetével, környezeti jellemzőivel, minőségbiztosításával.
A helyzetelemzés statisztikai adatokkal alátámasztva bemutatja az intézmény tanulói összetételét elsődleges prioritásként fókuszálva az előző három tanév HH, HHH, SNI, BTMN, veszélyeztetett, lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóira. A tanulmányi átlagok és az Országos kompetenciamérés eredményeinek elemzésével, az évismétlésre kötelezett tanulók és a tanulói mulasztások számával enged következtetni az intézmény pedagógia tevékenységének hatékonyságára, valamint az intézmény tanulóinak tanulmányi eredményességére. Bemutatja a családi háttér jellemzőit, a szülőkkel való együttműködés formáit, a pedagógusok módszertani kultúráját, és mindezek ismeretében elemzi a projektben megfogalmazott alapvető cél, az intézmény esélyteremtési, hátránykompenzációs feladatainak megvalósulását.
A projekt céljai
- a befogadó nevelés támogatása,
- a végzettség nélküli iskolaelhagyás és lemorzsolódás kezelésében történő részvétel,
- a hátrányos helyzetű tanulók oktatási és munkaerő-piaci esélyeinek növelése, társadalmi beilleszkedésének elősegítése,
- a köznevelési rendszer méltányosságának, valamit a gazdaság versenyképességének növelése.
A projekt kiemelt célja
- az esélyteremtő nevelést-oktatást lehetővé tevő módszertani kultúra kialakítása, megerősítése,
- a megindult fejlesztések intézményi, szakmakörnyezeti beágyazódásának elősegítése, megerősítése, kiterjesztése,
- az esélyteremtő módszertant alkalmazó köznevelési intézmények gyakorlóintézménnyé válásának támogatása.
A Helyzetelemzés elkészítése során az alábbi gyökérproblémákat állapítottuk meg:
- Az osztályközösségek összetartó erejének gyengesége.
- Romlanak a tanulók tanulmányi eredményei.
- A nevelőtestület szakmai megújulásának hiányosságai.
A 2018/2019-es és a 2019/2020-as tanévekre vonatkozóan az intézményi egyeztetést követően meghatározott és a projekt céljaihoz igazodó gyökérproblémák (fejlesztendő területek) kezelésére irányuló konkrét tevékenységeket végeztünk el.